سبد خرید

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

سینی کابل و نردبان کابل هر دو جز تجهیزات ضروری و لاینفک قابل استفاده در صنعت برق و الکتریسته هستند. در واقع سینی‌ها و نردبان‌های کابل در مدیریت سیم‌ها و کابل‌های موجود در سازه‌ها و صنایع گوناگون؛ نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. کاربرد مهم هر دوی این تجهیزات در ایجاد نظم و جلوه بصری کابل‌کشی‌ها بسیار قابل توجه است. به خصوص در اماکنی که تعداد زیادی سیم و کابل وجود دارد؛ ترتیب و نظم‌دهی به آن‌ها از جنبه‌های مختلف مدیریتی، نظارت، دسترسی و هدایت بهتر اهمیت پیدا می‌کند. بنا به تعریف سینی‌های کابل همان‌طور که اسمشان نیز مشخص است؛ به شکل یک سینی از جنس فلز یا پلاستیک از نوع PVC با طول ۳-۱ متر و به ضخامت حدود ۱ متر هستند که اغلب به ویژه در عبور انواع سیم و کابل‌هایی که در اثر عبور جریان برق؛ گرمای زیادی تولید نمی‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سینی کابل و نردبان کابل بسته به نوع و شکل کاربری خود انواع متعددی دارند که در ادامه همین مقاله از سری مقالات لیام گستر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نردبان کابل

در مورد نردبان‌های (لدر) کابل نیز می‌توان گفت که این تجهیزات هم به مانند سینی‌های کابل برای نظم‌دهی به سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند. نردبان‌های کابل به لحاظ ساختاری و فیزیک ظاهری با سینی‌های کابل تا حدی متفاوت هستند. در مقایسه سینی کابل و لدر کابل می‌توان اذعان کرد که سینی کابل و نردبان کابل در واقع دو شیوه متفاوت برای سیم‌کشی و انتقال سیم‌ها یا کابل‌ها در محیط‌های صنعتی و ساختمانی و محافظت و پشتیبانی از آن‌ها هستند. در مقاله پیش‌رو ضمن معرفی سینی‌ها و نردبان‌های کابل و بررسی انواع و کارکردهای این تجهیزات به بررسی بیشتر تفاوت سینی کابل و نردبان کابل می‌پردازیم.

جهت استفاده از فرصت مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین محصول با کارشناسان لیام گستر در ارتباط باشید.

تماس با لیام گستر

نردبان کابل (لدر کابل)

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد از نردبان کابل Cable Ladder برای نظم‌دهی به کابل‌ها در محل سازه‌ها استفاده می‌شود. نردبان‌های کابل از تجهیزات بسیار ضروری و کاربردی در مدیریت و هدایت کابل‌ها محسوب می‌شوند که قابلیت‌های زیادی دارند. این تجهیزات به لحاظ ساختاری متشکل از دو ریل جانبی هستند که از طریق رینگ‌ها، پله‌ها و واحدهای عرضی به هم متصل شده‌اند. در مورد جنس مواد تشکیل دهنده نردبان یا لدر کابل؛ می‌توان گفت که از فولاد ضد زنگ، گالوانیزه و ترکیبات فلزی در ساختار این تجهیزات بهره گرفته می‌شود که باید با نوع کاربری آن‌ها تناسب داشته باشد. البته در حال حاضر از فایبرگلاس‌ها هم در ساخت نردبان‌های کابل بسیار استفاده می‌شود که مقاومت بیشتری برای استفاده در شرایط سخت و در مقابل انواع فرسایش‌ها دارند.

نحوه تولید لدر کابل

در مقام مقایسه سینی کابل و لدر کابل می‌توان گفت که استفاده از نردبان‌های کابل دارای مزایای کاربردی متعددی از جمله موارد ذیل است:
✔️ حفاظت از کابل‌ها در برابر انواع تهدیدات بیرونی مانند گرما، رطوبت و اشعه‌های موجود در محیط
✔️ سهولت در نصب و تعویض سیم و کابل
✔️ امکان ردگیری و مشاهده کابل‌های معیوب و تعمیر یا تعویض سریع‌تر و آسان‌تر
✔️ قابلت تحمل وزن زیاد
✔️ نصب در ارتفاع و با امکان اجرای تنظیمات مورد نظر برای ارتفاعات مختلف و با زوایای نصب گوناگون
از انواع کاربردهای گسترده نردبان‌های کابل که به عنوان تفاوت سینی کابل و نردبان کابل نیز مطرح است؛ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
◀ سازه‌ها یا پروژه‌های بنا شده در شرایط سخت اقلیمی و محیطی مانند رطوبت و فرسایش
◀ زمانی‌که سرعت پیشرفت پروژه‌ها خیلی بالا باشد.
◀ پروژه‌های با حجم زیاد سیم و کابل
◀ پروژه‌هایی که ایمنی در آن‌ها حرف اول را می‌زند.

اتصالات نردبان کابل

نردبان کابل از اتصالات مختلفی تشکیل شده است. از متعلقات نردبان‌ها باید به زانوها، سه و چهارراهی‌ها، بست چنگکی، تبدیل‌ها، زانوی عمودی، اتصالات رابط و غیره اشاره کرد. به دلیل شکل ساختاری نردبان‌ها از آن‌ها بیشتر در مسیرهای عمودی برای چیدمان کابل‌ها و محکم‌سازی آن‌ها استفاده می‎شود. ضمنا از پله‌های نردبان در بستن کابل‌ها با استفاده از بست‌های مخصوص به ویژه بست‌های چنگکی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که فاصله این پله‌ها عموما از هم ۲۵ سانتی‌متر است؛ ولی بسته به نوع کاربرد و نیاز قابل تغییر و طراحی است. اتصالات نردبان عموما در طول ۳ یا ۶ متر قرار می‌گیرند و برای اتصال سایر انشعابات؛ باید از طیف زیادی از این اتصالات بهره گرفت. همچنین با استفاده از صفحات اسپیلت؛ نصب و راه‌اندازی اتصالات برای اتصال مستقیم یا تغییر سطح کابل‌کشی و تغییر جهت به سهولت انجام می‌شود.
در ادامه به معرفی مختصر این اتصالات که پیش‌تر نیز به آن‌ها اشارات کوتاهی شد می‌پردازیم.

از این اتصالات می‌توان به عنوان جنبه‌های مختلف تفاوت سینی کابل و نردبان کابل نیز نام برد. این اتصالات و متعلقات به شرح ذیل هستند:
♦️ سه‌راهی: از سه راهی‌ها در ساختمان نردبان یا لدر کابل زمانی استفاده می‌شود که لازم باشد سه مسیر متفاوت در یک مسیر ادغام شوند.
♦️ چهار راهی: از چهارراهی نیز برای ادغام چهار مسیر مختلف در یک مسیر بهره گرفته می‌شود.
♦️ زانویی نردبان کابل: از این تجهیزات به منظور تغییر جهت ۹۰ درجه‌ای نردبان‌های کابل استفاده می‌شود.
♦️ ردیوسر نردبان کابل: از ردیوسر زمانی‌که لازم است دو نردبان کابل با سایزها و ابعاد مختلف به هم متصل شوند؛ استفاده می‌شود.

اتصالات نردبان کابل

نحوه تولید لدر کابل

در ادامه مقاله پیش‌رو پیرامون مقایسه سینی کابل و لدر کابل خوب است به نحوه تولید لدر کابل نیز اشاراتی داشته باشیم.

بر این اساس لازم به ذکر است که تولید نردبان یا لدر کابل از طریق مراحل متعددی صورت می‌گیرد؛ این مراحل در ذیل آورده می‌شوند:
۱- برش‌کاری: در مرحله نخستین از تولید لدر یا نردبان کابل؛ لازم است که ورق‌های فولاد سیاه تحت برش به قطعات مورد نیاز قرار گیرند. عمل برش‌کاری قطعات از طریق دستگاه NC و در طول‌های ۳-۲ متری انجام می‌شود. سپس قطعات را از طریق فرآیندهای آبکاری گالوانیزه می‌کنند. این عمل باعث می‌شود که ورق‌های سازنده لدر کابل در برابر رطوبت، فرسایش و خورندگی مقاوم شوند.
۲- پانچ: پانچ در واقع سوراخ‌هایی است که در درون ورق‌های نردبان کابل زده می‌شود؛ تا امکان اتصالات مختلف نردبان از این طریق فراهم گردد. فرآیند سوراخ‌کاری یا پانچ از طریق دستگاهی به نام CNC انجام می‌شود. پانچ کردن ورق‌های نردبان؛ بایستی پیش از فرآیند آبکاری و گالوانیزاسیون صورت گیرد. زیرا پانچ کردن ممکن است لایه محافظ موجود بر روی ورق‌های فولادی را دچار خدشه سازد.

۳- خم‌کاری: از فرآیند خم‌کاری برای از بین بردن لبه‌های تیز و ممانعت از آسیب‌های آتی به نردبان کابل استفاده می‌شود. برای این منظور از دستگاه NC استفاده شده و از طریق این دستگاه؛ خم‌هایی به صورت چهار طرفه یا شش طرفه بر روی ورق‌های فولادی ایجاد می‌شود.
۴- جوش‌کاری قطعات لدر: برای ایجاد عملکرد بهتر نردبان کابل در بعضی از اتصالات و فیتینگ‌های آن بایستی جوش‌کاری کرد. در این عمل از جوش‌کاری گاز CO2 با توجه به ضخامت کابل‌ها بر روی آن‌ها استفاده می‌شود. لذا به منظور جلوگیری از کاهش میزان مقاومت ورق‌های لدر کابل در محل‌های درز جوش در برابر خوردگی، فرسایش و رطوبت لازم است که از پوشش فلز روی به صورت کاور در این قسمت‌ها استفاده شود.
۵- بازرسی: در فرآیند تولید لدر کابل؛ روندهای تولیدی بایستی مدام مورد بازرسی قرار بگیرند. زیرا بازرسی در این فرآیند یک امر بسیار مهم در برآورد کیفیت محصول است و در صورتی‌که از این طریق کیفیت مورد تایید باشد و کلیه استانداردهای لازمه رعایت شده باشد؛ نربان کابل آماده عرضه در بازار مصرف می‌شود.

بازرسی کابل دارای چندین مرحله است که در ذیل آورده می‌شود:
۵-۱- بازرسی اولیه شامل بازرسی کیفیت متریال قابل استفاده در تولید لدر کابل
۵-۲- بازرسی در حین تولید نردبان کابل
۵-۳- بازرسی نردبان کابل پس از عمل آبکاری و گالوانیزاسیون
۵-۴- بازرسی نهایی و پایانی نردبان آماده شده در انتهای مراحل تولید

سینی کابل و کاربرد

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد؛ سینی کابل Cable Tray از دسته تجهیزاتی است که استفاده از آن‌ها برای مدیریت بیشتر و بهتر کابل‌ها در زمان سیم‌کشی، نظارت و چکاپ کابل‌ها در مسیر و بعد از آن در زمان انجام تعمیرات اجتناب ناپذیر است. در واقع مورد مهم مصرف سینی کابل در سیم‌کشی سازه‌ها برای پشتیبانی از کابل‌ها و به منظور توسعه سیستم توزیع برق و ارتباطات است. سیم‌ها در سینی کابل اغلب به صورت افقی قرار داده می‌شوند و اغلب در سیم‌کشی‌های سبک و در مسافت‌های کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در واقع یک تفاوت سینی کابل و نردبان کابل در زمان استفاده؛ در نحوه سیم‌کشی‌های افقی و عمودی است.

از مزایای کاربردی استفاده از سینی‌های کابل می‌توان موارد ذیل را برشمرد:
✔️ محافظت از سیم و کابل در برابر آسیب‌های مکانیکی و محیطی مانند رطوبت، اشعه، حرارت و گرد و غبار
✔️ سهولت امکان ردگیری و مشاهده کابل‌های معیوب در زمان تعمیرات برای عیب‌یابی و سرعت انجام تعمیرات
✔️ سهولت در نصب و تعویض کابل‌ها
✔️ امکان افزودن سیم‌ها و کابل‌های جدید بدون نیاز به تغییرات در ساختار نصب

انواع سینی کابل

سینی‌های کابل موجود در بازار بر اساس نوع متریال استفاده شده در تولید آن‌ها؛ به انواع ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:
☑ سینی کابل با رنگ پودری استاتیک: این دسته از سینی‌های کابل در برابر حرارت، رطوبت و اشعه خورشید مقاوم هستند.
☑ سینی کابل گالوانیزه فابریک: استفاده از این دسته از سینی‌ها در مکان‌های سرپوشیده مانند سوله‌ها و پارکینگ‌های مسقف متداول است.
☑ سینی کابل گالوانیزه آبکاری گرم: این نوع از سینی‌های کابل در محیط‌های مرطوب و اسیدی استفاده می‌شوند و خاصیت ضد زنگ دارند.

انواع سینی کابل

سینی کابل گالوانیزه و مدل‌های سرد و گرم

در این قسمت از مقاله پیش‌رو تحت عنوان تفاوت سینی کابل و نردبان کابل لازم است که به معرفی انواع سرد و گرم سینی‌های کابل نیز اشاراتی داشته باشیم. بر این اساس سینی‌های کابل دارای دو مدل اصلی گالوانیزه گرم و سرد هستند. انواع گالوانیزه گرم مدل‌هایی هستند که پس از برش‌کاری؛ در داخل وان‌های مذاب فلز روی قرار داده می‌شوند از این جهت پوششی به میزان ۸۰-۵۰ میکرون بر روی سطح آن‌ها افزوده می‌شود. بیشترین میزان استفاده از سینی‌های گالوانیزه گرم در مکان‌های مرطوب است. در مقابل سینی‌های گالوانیزه سرد از طریق آب، آب و نمک و مقداری فلز روی آبکاری می‌شوند. این دسته از سینی‌ها به لحاظ ظاهری؛ سطح صاف و براق‌تری نسبت به نوع گرم دارند و از لحاظ میزان مقاومت نیز؛ سطح مقاومت آن‌ها نسبت به انواع گرم کمتر است. ضمنا سینی‌های گالوانیزه گرم نسبت به انواع سرد قیمت بالاتری دارند.

تفاوت سینی کابل و لدر کابل

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل در زمان استفاده و نوع نیاز یا نحوه کاربری آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. هر کدام از این تجهیزات دارای مزایا و معایبی هستند که لازم است با توجه به آن‌ها و تناسب با نوع پروژه مورد نظر؛ برای استفاده انتخاب شده و سپس مورد بهره‌برداری قرار گیرند. از عمده تفاوت‌های موجود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- قیمت پایین نردبان کابل نسبت به سینی کابل
۲- سهولت سرهم‌بندی و راه‌اندازی نردبان کابل نسبت به سینی
۳- تهویه بهتر داخل نردبان یا لدر کابل نسبت به سینی کابل
۴- مقاومت بهتر و پشتیبانی بیشتر سینی نسبت به نردبان
۵- ایمنی بیشتر کابل‌ها در داخل سینی نسبت به نردبان در برابر ضربات مکانیکی و بیرونی
۶- جلوه بصری بیشتر سینی‌های کابل نسبت به نردبان (برای استفاده در معرض دید عمومی بهتر هستند).
۷- استفاده بیشتر از نردبان‌های کابل در زیر زمین، مکان‌های صنعتی و در جاهایی که در معرض دید عمومی نباشند.
۸- استفاده از سینی کابل برای کابل‌کشی‌های سبک در برابر استفاده از نردبان برای کابل‌کشی‌های سنگین

کلام پایانی

در مقاله پیش‌رو به معرفی سینی کابل و نردبان کابل، مزایا، کاربری‌ها و در نهایت بررسی تفاوت سینی کابل و نردبان کابل پرداختیم. همان‌طور که واضح هست؛ کاربرد اصلی هر دوی این تجهیزات در جهت حمایت و پشتیبانی از سیم و کابل‌های مورد استفاده در سیستم الکتریکی است؛ ولی هر دو با هم تفاوت‌هایی نیز در ساختار و نوع کاربرد دارند. در انت‌ها به صورت کاملا خلاصه و چکیده می‌توان عمده‌ترین تفاوت‌های موجود بین سینی کابل و نردبان کابل را در موارد ذیل دانست:
– تفاوت چگونگی و محل نصب
– قابلیت تحمل وزن متفاوت
– تفاوت در میزان هزینه نصب و بهره‌برداری
در پایان لازم به ذکر است که حضور سیم‌ها و کابل‌های برق به صورت در دسترس و در مقابل معرض دید عموم؛ همچنان‌که به لحاظ بصری و زیبایی ظاهری مورد تایید نیست؛ ممکن است حتی به علت خطرات ناشی از تماس با سیم و کابل، اتصالی آن‌ها و خرابی پوشش کابل‌ها؛ باعث بروز برق‌گرفتگی، تلفات جانی و آتش‌سوزی شود. لذا بکارگیری تجهیزاتی از این دسته همراه با درنظرگیری وجود موارد تفاوت سینی کابل و نردبان کابل و همچنین تناسب شرایط مکان مورد استفاده با هر کدام از این تجهیزات در سیستم‌ها یا مدارات الکتریکی کاملا الزامی و اجتناب‌ناپذیر است.

رسول کیا
رسول کیا

خرید لوازم برق کشی و سیم کشی به ویژه در مقیاس صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه لازم است علاوه بر علم و شناخت تجهیزات، از تجربه کافی برخوردار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت سینی کابل و لدر کابل
فهرست مطالب